Confucianisme
Confucianism diasaskan di China pada 2500 tahun lepas oleh seorang Guru falsafah. Confucianism merupakan sistem tingkahlaku beretika dan tanngungjawab sosial yang berkembang secara beransur-ansur dan telah menjadi sesuatu yang terbaik dalam tradisi pemikiran di timur. Confucianism merupakan asas sistem pemikiran dalam pengajaran Confucius yang telah lahir pada 551 B.C dan telah meninggal dunia pada 479 B.C ( Thomas & Dorothy Hoobler. 1993: 6-7). Kung Fu Tzu atau Kung Sang Guru atau lebih dikenali sebagai Confucius yang dianggap sebagai guru pertama walaupun sebelumnya telah ada guru namun demikian mereka merasakan bahawa beliau lebih tinggi martabatnya dari guru-guru yang lain ( Smith. 1985: 188).
Dalam dunia pada hari ini terdapat hampir 6 million orang yang menganut ideologi ini. secara majoritinya penganut ideologi ini menetap di Asia kerana ideologi ini sendiri berasal dari China. Sementara itu, masih ada penganut ideologi ini yang menetap di luar dari China seperti Eropah, Amerika Utara dan Selatan, dan beberapa Negara yang lain ( Thomas & Dorothy Hoobler. 1993: 6-7).
Confucianism mempunyai pengaruh yang sangat bagus dalam tamadun china kerana Confucianism datang dalam bentuk falsafah yang nilai-nilainya secara mendalam telah menjadi dasar kepada tahap undang-undang. Pegawai-pegawai atasan atau pegawai-pegawai kerajaan perlu untuk mempelajari Confucianism dalam meningkatkan kerjayanya dan tidak salah jika mereka menganuti dan mengamalkan agama-agama selain Confucianism dalam kehidupan peribadinya. (Thomas & Dorothy Hoobler. 1993: 14).
Selepas Confucius terdapat ahli falsafah Confucian yang terkenal iaitu Mencius (371-ca. 289 B.C.E) ataupun dalam bahasa Latin bernama Mengzi atau Master Meng. Confucianism datang ke Jepun melalui Korea dalam abad ke 4. Bermula dengan penghantaran delegasi ke Tanah Besar China untuk mengkaji budaya dengan tujuan untuk mempelajari dan juga meminjam dari sana (Hori Ichadô. 1982: 106). .Confucianism diperkenalkan di Jepun pada zaman feudalisme iaitu pada neo-Confucianism dalam dua bentuk kejayaan. Pengaruh dari latihan yang penting dari sintesis neo-Confucian yang telah dihuraikan oleh Chu Hsi (1130-1200) (Hori Ichadô. 1982: 108).
2.0 Adakah Confucianism itu agama?
Orang-orang Jepun cenderung dengan menganggap Confucianism adalah sesuatu yang berbeza dengan agama. Hal demikian disebabkan mereka merasakan Confucianism adalah satu bentuk pemikiran politik dan juga pendidikan beretika. Bahkan Confucianism juga dikatakan sebagai kuasa yang tertinggi ataupun Tuhan (Shang-ti) dan juga sebagai orang bijaksana yang suci (sheng). turut digunakan adalah idea “heaven” (t’ien) dan “the way” (tao) serta meraikan upacara pengabdian kepada Confucius dan displin ilmunya. (Hori Ichadô. 1982: 105). Selain itu, ahli-ahli sejarah juga berpendapat bahawa Confucianism bukanlah satu agama secara keseluruhannya. (Thomas & Dorothy Hoobler. 1993: 14-15).
Dalam buku yang ditulis oleh Smith (1985) menyatakan bahawa Confucianism jika dilihat menerusi perilaku dan tindakan moral memperlihatkan bahawa Confucianism adalah sesuatu yang berlainan dari agama-agama yang lain. Namun demikian Confucinism bukanlah ditolak dari di anggap sebagai agama kerana agama merupakan suatu cara hidup yang dirangkai sekitar perhatian terakhir manusia yang mana ideologi ini jelas sekali memenuhi syarat untuk diklasifikasikan sebagai agama. Manakala jika dilihat dari faktor kemunculannya, Confucianism mempunyai kaitan dengan agama dari segi pengawalan sosial dan akhlak masyarakat.
Thomas (1993) menyatakan bahawa terdapat kontroversi yang mendakwa Confucianism sesuai mengikut pandangan orang cina sebagai agama tetapi agama yang berbeza dari barat. Confucius melihat agama adalah sebagi satu bentuk pendidikan. Sesungguhnya dalam masyarakat cina satu perkataan seperti chiao digunakan untuk dua maksud iaitu religion dan education. Confucian berpendapat tujuan agama adalah untuk membentuk nilai moraldalam diri seseorang.
Confucianism bukan terdiri dari paderi, bukan mazhab dan juga bukan pegangan untuk pengikut mengkuinya. Malah Confucianism juga bukan pemujaan yang dilakukan secara terbuka tetapi ajaran yang dilakukan secara peribadi dengan Tuhan. Dalam Confucianism tidak terdapat perkatan yang mendedahkan tentang Tuhan ataupun kitab sucinya. Dalam Confucianism tidak terdapat struktur pertubuhan gereja sepertimana agama-agama yang lain. Tetapi tidak bermaksud Confucianism ini secara keseluruhannya tidak berkaitan dengan ruh (Thomas & Dorothy Hoobler. 1993: 14).
Confucianism di China adalah aspek yang tunggal yang mana Confucianism mungkin lebih ataupun kurang dari agama mengikut pandangan barat. Confucianism dalam kehidupan masyarakat cina menjadi aspek yang sangat penting dalam kewujudan orang cina (Thomas & Dorothy Hoobler. 1993: 15).
3.0 Ajaran dalam Confucianism
Dalam Confucianism ajaran yang ditekankan dalah berhubung isu akhlak dan sosial. Terdapat lima perhubungan yang dianggap sebagai the five classics iaitu pemerintah dan rakyat, ayah dan anak, suami dan isteri, kakak dan adik dan kawan dengan kawan. Confucianism menekankan kepada keharmonian dan keamanan dan juga “tao” atau “way” boleh dijumpai jika manusia mengetahui tentang hubungan dan menjalankan tanggungjawab mengikut tugas masing-masing ( F. H. M. Meade & A.W Zimmermann. : 44 ).
Dalam Confucianism kod moral yang menjadi asas adalah beretika, kemanusiaan dan kasih sayang. Pusat kepada Confucianism adalah idea di mana orang ramai perlu hidup dalam keadaan harmoni antara satu sama lain dan juga dengan alam semulajadi. Malah Confucius memperkenalkan sistem perhubungan antara perorangan dan pemerintahan yang baik ( Thomas & Dorothy Hoobler. 1993: 8).
Selain itu, dalam displin Confucianism adalah menuju untuk menjadi seorang yang berakhlak mulia. Dalam falsafah berakhlak mulia merangkumi lima kebaikkan iaitu berbudi bahasa, murah hati, takdir yang baik, kerajinan dan baik hati. Confucianism juga menekankan supaya sistem pemerintahan berjalan dengan cara yang mulia kerana pemerintahan yang baik akan membawa kegembiraan kepada rakyat (Thomas & Dorothy Hoobler. 1993: 8-9).
Confucianism adalah satu displin ilmu dalam mengawal tata tertib peribadi seseorang individu merangkumi pemerintah, rakyat, suami isteri, ayah dan anak serta kawan sesama kawan. Confucianism menekankan agar manusia berakhlak mulia dalam kehidupan namun Confucianism bukanlah seperti agama yang lain di mana seseorang itu boleh menganuti sebarang agama yang lain seperti kristian, budha dan pelbagai agama yang lain.
0 Ulasan:
Catat Ulasan
Langgan Catat Ulasan [Atom]
<< Laman utama